We wrześniu 2024 roku Grupa eSky informowała, że pod jej skrzydła przechodzi najstarsza marka turystyczna na świecie – Thomas Cook. Polski właściciel globalnej platformy podróży podpisał wówczas umowę o akwizycji z funduszem Fosun Tourism Group, która obejmowała nie tylko markę z ponad 180-letnią historią, ale i całą spółkę z siedzibą w Londynie. Na początku października transakcję ostatecznie zatwierdził brytyjski regulator rynku (Civil Aviation Authority). Prezes Grupy eSky mówi, jak widzi przyszłość firmy razem z legendą europejskiej turystyki zorganizowanej.
– Dołączenie Thomas Cook do rodziny marek eSky i eDestinos to kluczowy element transformacji naszej Grupy z głównie wyszukiwarki lotów w kierunku internetowego biura podróży. Naszą ambicją jest wejście w czołówkę firm sprzedających pakiety dynamiczne w Europie i jestem przekonany, że ta akwizycja przybliży nas do celu, a także pozwoli mocniej zakorzenić się w świadomości podróżników z Europy Zachodniej – podkreśla Łukasz Habaj, prezes zarządu Grupy eSky.
Thomas Cook obecnie działa jako internetowe biuro podróży i w całości opiera swoją ofertę na pakietach dynamicznych Lot+Hotel. Nowy model działalności firma obrała w 2020 roku, kiedy to wróciła na rynek po uprzedniej upadłości jako tradycyjny touroperator. Aktualnie Thomas Cook prowadzi sprzedaż w Wielkiej Brytanii, gdzie marka cieszy się wysoką świadomością – wskaźnik ten wynosi 88%.
– Nowy Thomas Cook osiągnął duży sukces w dość krótkim czasie: już w tym roku będzie to rentowna firma, która bez dodatkowych inwestycji zdobyła zauważalny udział w bardzo konkurencyjnym brytyjskim rynku turystycznym, a jej obroty sięgną niemal 115 mln funtów (pawie 600 mln zł) w tym roku. Pakiety Lot+Hotel świetnie sprawdzają się w realiach zachodnioeuropejskich, gdzie dla konsumentów nie ma znaczenia, jaki jest to rodzaj pakietu. Kupując wycieczkę objętą gwarancją touroperatorską, tamtejszych podróżników interesuje cena wyjazdu, standard i rodzaj zakwaterowania itp. – wyjaśnia Łukasz Habaj.
Rozwój oparty na synergii technologicznej i optymalizacji kosztów
Sfinalizowana transakcja przejęcia oznacza początek integracji Thomas Cook do struktur Grupy eSky. Najważniejsze zmiany dotyczą wymiaru produktowego ze szczególnym naciskiem na wymianę technologiczną: do serwisów Thomas Cook wdrożone zostanie portfolio 560 przewoźników lotniczych współpracujących z eSky, co zwiększy dostępne opcje podróży i poprawi konkurencyjność firmy pod kątem cenowym. Jednocześnie dzięki efektowi skali eSky będzie mógł zaoferować swoim klientom jeszcze korzystniejsze oferty w ramach pakietów Wakacje i City Break.
W procesie integracji spółek kluczową rolę będzie odgrywać sprawdzona autorska technologia eSky, dzięki której uda się zoptymalizować koszty operacyjne Thomas Cook, zapewniając firmie przestrzeń do rentowności i dalszego wzrostu. – Celem jest dalsza praca nad rentownością w 2025 roku, co będzie możliwe m.in. poprzez automatyzację procesów i poprawę marż w wyniku uruchomienia szerokiej gamy usług dodatkowych znanych klientom eSky. Co więcej, wdrożenie naszych rozwiązań przyniesie brytyjskiej marce znaczące oszczędności, co pomoże w sposób wyraźny poprawić rentowność – mówi prezes Grupy eSky.
Miliard złotych i 300 tys. klientów: pakiety dynamiczne hitem w turystyce
Szybki rozwój pakietów dynamicznych jest odpowiedzią internetowych biur podróży na rosnące wymagania konsumenta, który chce podróżować inaczej niż w ramach statycznej oferty touroperatorskiej, a jednocześnie mieć gwarancję bezpieczeństwa. Potrzebę tę zaspokaja produkt, który zamiast lotów czarterowych bazuje na siatce tysięcy połączeń realizowanych przez niskobudżetowych i regularnych przewoźników, a dodatkowo łączy je z milionami obiektów noclegowych na całym świecie i produktami dodatkowymi takimi jak ubezpieczenia czy transfery lotniskowe. Dodatkowo wyjazdy w formie pakietu dynamicznego są wycieczkami, które w Polsce obejmuje Turystyczny Fundusz Gwarancyjny. W efekcie pakiety dynamiczne są tańszą, bardziej elastyczną i dopasowaną do potrzeb klienta alternatywą do statycznej oferty tradycyjnych touroperatorów.
– Zainteresowanie pakietami jest ogromne, szczególnie w Europie Zachodniej, gdzie wakacje i city breaki z lotem i hotelem w pakiecie od dawna są standardową formą podróżowania. Również w Europie Środkowo-Wschodniej oferta jest w wyraźnym trendzie wzrostowym, a my jesteśmy w awangardzie tej zmiany: w 2024 roku obsłużymy około 100 tys. klientów jako touroperator, a obroty w tym obszarze mają sięgnąć niemal 185 mln zł, czyli wzrosną o 173 proc. r/r – podaje Łukasz Habaj.
W przyszłym roku Grupa eSky spodziewa się obrotu ze sprzedaży w segmencie touroperatorskim na poziomie 1 mld zł przy liczbie klientów na poziomie około 300 tysięcy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.